Renowacja krzesełka Ikea Blames / Ikea Blames feeding chair makeover DIY

środa, 15 lipca 2015
Decyzja w temacie krzesełka do karmienia nie była dla mnie trudna. Od razu wiedziałam, że nie chcę plastikowo-ceratowego potworka, a krzesła drewniane regulowane typu Stokke były bardzo drogie. Fora potwierdziły, że krzesełka Ikeowskie to dobry i optymalny wybór. Wybrałam droższy drewniany model Blames, bo nie lubię plastiku, a drewno wręcz przeciwnie - to bardzo szlachetny materiał.
Obecnie w ofercie sklepu te krzesła są tylko w kolorze czerwonym i czarnym. Kiedyś były jeszcze dostępne z polakierowanego naturalnego drewna. Ponieważ żaden z bieżących kolorów nie pasował mi do wystroju wnętrza, postanowiłam je przemalować. Kupiłam na Olx.pl używany, troszkę obdrapany egzemplarz za pół ceny, podkład, brązową farbę i zabrałam się do pracy. Resztę rzeczy miałam, gdyż czasem ozdabiałam przedmioty techniką decoupage'u. Technika ta zresztą bardzo spontanicznie znalazła zastosowanie również przy krzesełku. Efekt jest zadowalający nawet dla mnie, lekkiej pedantki ;)


KROKI


1. Potrzebujemy: krzesło, podkład, farby akrylowe, pędzel, ew. wałek (po pędzlu są większe smugi) papier ścierny, filcowe podkładki, a w przypadku decoupage'u dodatkowo serwetkę/bibułkę i bezbarwny lakier akrylowy. Farby i lakier mogą być innego typu, ale akrylowy jest mało szkodliwy.

2. Demontujemy pasy i rozkręcamy krzesełko na części.

3. Papierem ściernym usuwamy nadmiar farby. Na tyle, żeby zmatowić powierzchnię i wyrównać ją w miejscach odprysków. Absolutnie nie trzeba usuwać całej farby (poniżej z prawej gotowe).

4. Pokrywamy wszystkie elementy cienką warstwą podkładu. Ponieważ w moim przypadku krzesełko było czerwone, podkład biały, a docelowy kolor brązowy, bez sensu byłoby przemalowywać go na jasny kolor a potem znowu na ciemny. Dolałam więc trochę farby do podkładu. Malowałam wszystko małym wałkiem i tylko zakamarki poprawiłam pędzlem.


5. Gdy podkład wyschnie, pokrywamy krzesło jedną bądź dwoma cienkimi warstwami farby. W moim przypadku nowo kupiona brązowa farba okazała się zbyt 0jasna i taka jakaś sraczkowata. Na drugi dzień poszłam więc do sklepu i pani dolała mi pigmentu w głębszym i ciemniejszym kolorze. Przemalowałam więc wszystkie części jeszcze raz dużo ładniejszym już brązem.

6. W przypadku, gdy chcemy nakleić obrazek techniką decoupage'u, wycinamy go z serwetki lub bibułki. Serwetkę rozwarstwiamy i zostawiamy tylko zewnętrzną warstwę z obrazkiem. Wzór możemy nakleić tylko na jasne tło, inaczej ciemny kolor spod spodu będzie przebijał. Gdy planujemy docelowo jasne tło, najpierw malujemy element docelową farbą, potem po wyschnięciu lakierem i na mokry jeszcze lakier naklejamy wycięty obrazek, a po wyschnięciu kładziemy jeszcze 2-3 warstwy lakieru, żeby go zabezpieczyć. Gdy potrzebujemy ciemnego tła, bezpośrednio na podkład kładziemy lakier, na to kleimy obrazek, po wyschnięciu obmalowujemy go docelową ciemną farbą (jak trzeba to dwa razy) i po wyschnięciu tak samo 2-3 warstwy lakieru.


7. Czekamy, aż wszystko wyschnie, skręcamy krzesełko, zapinamy pasy, podklejamy nóżki filmowymi podkładkami i GOTOWE!

I jak pasuje do innych krzeseł :)

0 komentarze

Prześlij komentarz